Autotallin lämmitys

Autotallin lämmitys

KYSYMYS:

Meillä on maalämpö vuodesta 2015 ja Nereuksen lattialämmitys vuodesta 1994. Autotallin lattialämmityksessä oli vuoto. Lämmityspiiri suljettiin, se tuli suoraan teknisestä tilasta ei jakotukin kautta. Lattialämmitysputket tyhjennettin ja jäävät lattiaan. Mikä olisi hyvä uusi lämmitysmuoto? Vesikiertoinen lämpöpatteri vai sähköpatteri? Minkälainen ja minkä kokoinen patteri? Minkä hintaisia ne ovat?

Autotalli on 18 m2, oviseinä on ulkoseinää ja toisesta päätyseinästä puolet (toinen puolikas asuintiloja), toinen pitkä seinä on ulkoseinää ja toisen pitkän seinän takana on tekninen tila (yhteistä seinää noin 2,2 m) ja varasto. Käyttäisikö patteri lattialämmityksen vettä (alhainen lämpötila) vai käyttövettä?

Kyselen tätä lisätiedoiksi ennen putkimiesten tuloa.

 

VASTAUS:

Maalämpöä kannattaa käyttää niin pitkälle kuin mahdollista energiaedullisuuden takia. Eli suurehko radiaattori, tuntematta tarkemmin tehontarvetta, esimerkiksi Compact 21 900/1200 (suositushinta 449€ sis. alv.) riittää varsin pitkälle jopa lattialämmitysveden lämpötiloilla. Radiaattori voi olla muodoltaan (pituus ja korkeus) muunkin muotoinen tilantarvetta ajatellen, kunhan lämpöteho on ainakin esimerkkiradiaattorin luokkaa. Kaikki Purmon vesikiertoiset radiaattorit on tarkoitettu suljettuihin vesikeskuslämmitysjärjestelmiin.

Ja jos radiaattorin teho ei riitä kaikkein kylmimmillä säillä, kannatta hankkia sähköpatteri tehovajeen täyttämiseksi. Uskon että sähköpatterin käyttö jää vähäiseksi.

 

Terveisin,

Mikko & Anki

Aiheeseen liittyvät tuotteet

[vivafbcomment width="100%" num="6" scheme="light"]